Inmarsat C system med produktet SAILOR 3027 samt SAILOR 6018
Spørgsmålet handler om vi kan bruge følgende system til at opfylde kravene til tall ship races skrevet af sailtraining international.
Cobhams manual kan findes her: https://www.polaris-as.dk/wp-content/uploads/2020/02/98-154172-c02-user-manual-sailor-6110-mini-c-gmdss_public.pdf
I manualen vises hvordan systemet kommunikerer og hvad det kan.
- Jeppe ringer til +45 9631 7900 og finder ud af hvad det koster
- Næste bestyrelsesmøde beslutter vi om vi skal have den
Vessel LifeSaving Appliances Form er blevet digital
- Den skal udfyldes - Amanda Ramskov er sikkerheds ansvarlig så måske hun vil
Danbrit faktura
- Jeppe finder ud af batteri størrelser fordi der burde jo være to forskellige på forbrugsbatterierne ✅ 2025-03-05
- Vi har 2 stk 240 Ah forbrugsbatterier samt 2 stk 180 Ah forbrugsbatterier
- Vi skal lave en agenda når vi tager ud og snakker med Danbrit ✅ 2025-03-05
- Vi skal også have en charger til lysmaskinebatteriet ✅ 2025-03-05
- Købt
- Hvad koster GEL batterier til Forbrugsbatterier 480 Ah ✅ 2025-03-05
- 180 Ah koster 1695 kr pr stk
- 230 Ah koster 2200 kr pr stk
- Dvs samlet pris på ca 7,790 kr (medmindre vi vil opgradere vores kapacitet)
- Gør det noget at vi har 2 forskellige batteri typer ✅ 2025-03-05
- Nej det er kun et problem hvis forskellige batterikapaciteter sidder i serie (det gør de ikke på Betty)
- Vi skal også have en charger til lysmaskinebatteriet ✅ 2025-03-05
- Vi bør få en 120 ampere skillerelæ ✅ 2025-03-05
- Købt
- Vi bør forstå kapaciteten af lysmaskinen med hensyn til at opladning igennem Victron inverter/chargeren. DanBrit sagde at vi kun burde oplade med 60% af lysmaskinens kapacitet for at give den en længere levetid. Det kan vi indstille Victron inverter/chargeren til ifølge DanBrit.
Sikkerhed om batterier
- Vores forbrugsbatterier og alle 3 starterbatterier er “syrebatterier” men de er lukkede og man skal aldrig tilføje vand til dem. (VIGTIGT)
- De afgasser naturligt en smule gas som bør føres væk fra skibet
- Dette vil blive gjort igennem en slange som sættes i batteriets afgasningskammer så det slutter tæt og derefter føres slangen ud igennem svanehalsen
- Eksplosionsfare:
- Batterier er ikke farlige nu om dage ifølge DanBrit. Manden derude var enig i at hvis man havde hovedet med sig kunne man være 100% sikker på aldrig at komme ud for at batteriet eksploderer. Og selv hvis det eksplodere vil det være en tryk eksplosion og ikke en af dem med ild.
- Måden vi undgår eksplosion af batterierne er ved at erstatte dem når de er gået i stykker. Det vil sige når de ikke holder strøm som de burde gøre. Et eksempel kan være at man har lagt i land i lang nok tid til at batterierne er fuldt opladte. Så sejler man afsted og inden for kort tid har man ingen strøm tilbage. Det er nu at man skal skifte batterierne for at undgå at de kan blive for varme og derefter eksploderer. Altså hvis batteriet pludselig mister spænding skal man skifte dem og ikke forsøge at oplade dem yderligere.
Elkedel
Elkedlen trækker måske for mange Watt end forbrugsbatterierne kan levere
Navigationsbatterier eller radiobatterier
- Søfartsstyrelsen siger det skal være radiobatterier. Dvs navigationsudstyr bør komme på forbrugsbatterierne måske - man kunne undersøge hvad reglerne siger fordi måske er navigationsudstyr også livsnødvendigt
Arbejdsweekend 15-16 marts
Morten og Jens låner en stor trailer
Vi tager teltet ned
Bo og Jens skal til møde DSTA om eftermiddagen
Betty ligger stadig i Hobro og gør det nok resten af måneden
Den ligger uden på Britta Leth
Betty skal højest sandsynligt op på beddingen igen for at have skiftet nogle planker.
Vi ved ikke om de absolut skal skiftes, men vi vil gerne have at skibet er helt sikkert til sommertogterne så vi vil gerne have det fikset.
- Lige nu er Elefanten oppe
- Så kommer Britta Leth op
- Så skal Betty op igen
- Morten Rise kontakter Peter fra Hobro om plankerne skal skiftes og hvordan det kan gøres
Linoliemaling
Peter anbefale linoliemaling på fribordet på det opretstående. Det er traditionelt og skulle gerne blive pænere.
Peter fra Bolette syntes vi var gode til at bundmale og at vi kunne fortsætte på Bolette hvis vi havde lyst.
Vi kunne tage en side af gangen over to år
Ingen hård konklussion
Ruffet bør ikke få det er kun fribordet (fribordet er det hvide på siden af betty som hænger direkte sammen med bunden af skibet). Skansebeklædningen som er de små brædder over dæk på siden af skibet skal heller ikke have
Kvitteringer
De skal sende som PDF så de fylder en side
Gul opladerkabel
- Det gule kabel gik i stykker. Vi kan nok godt reparere det. Det bør ligge i kisten
Aktiv trivselsdag
Vi kan henholdsvis 1500 og 2000 kr for to dage hvor vi laver noget for unges trivsel (12-16)
29-30 april (tirsdag og onsdag)
Det foregår i en eller anden hal
Vi skal finde på 3 aktiviteter
- Kunne være lær at splejse et tov
- Ellære
- Synge fødselsdagsang for Jens
Hvornår er vi rigget op?
Vi vil rigtig gerne rigge op i påsken så vi kan komme ud og sejle yippie