Navionics igen i år
Smartphone app navigation for 1200kr (2 enheder af gangen)
- Danmark koster 800kr
- England koster 400kr
- Vi har det for evigt uden opdateringer
- Det skal købes - Tommy ✅ 2025-05-05
Betty kommer hjem på Torsdag
Jo flere der kan deltage, desto bedre. Der er mange opgaver, der skal klares.
- Skriv gerne hurtigst muligt om i kan komme. Der skal nok være opgaver fra Jens og Frederik begge dage
Aptering og Træ
Vi vil gerne have en ny luge ned til forskibet
- Vi ved ikke hvem der har tid til at lave den
- Spørg Mads og Magnus og hør om de kan starte på en plan - Jeppe ✅ 2025-05-05
Vi mangler den der luge/dør til banjen
- Mads og Magnus har en plan
- Bo mener rammen er lavet af eg og måske også døren
Motor
- Motoren skal have hovedservice
- Inden båden kommer til Aalborg købes noget mere olie - Morten
- Lysmaskinen skal fikses
- Den levere alt for høj spænding og ristede nogle adaptere sidste sommer
- Vi kunne invitere Hjalte ned og kigge på den
- Vi kan undersøge muligheden for at omforme spændingen
- Det kan også være at 240V er perfekt ? - Jeppe ✅ 2025-05-05
ChatGPT svar
### Here's what's going on:
- **230V is the _nominal_ voltage** in many countries (including most of Europe), but the actual voltage can **legally vary**within a certain tolerance.
- According to **European standards (EN 50160)**, the supply voltage should be within:
> **+10% / –6%** of 230V → That means acceptable voltage ranges from **216V to 253V**.
So:
> 📏 **240V is within normal range** for a 230V system.
- Nyt lænsesystem er bestilt
- Nye sugekurve er bestilt
- Gråtvandspumpen er bestilt
- Maceratorpumpe (impeller med blender) så den kan køre bedre til gråtvandspumpen
- Frederik har en god ide til et svømmersystem som kan automatisere pumpen
- Udstødningsrøret har været utæt
- Nyt indvendig rør før sejlads - Morten
- Dimensionerne står i en messenger samtale!
- Bom og Gafler kommer på lørdag til Aalborg
- De skal afleveres foran Bones 57°03'10.8"N 9°55'07.0"E
- https://maps.app.goo.gl/RChoUNzxiJ69tWao7
Støtter bag skansebeklædning
I forbindelse med at skifte noget af skansebeklædningen sidste weekend fik vi Peter fra Hobro værft til at kigge på støtterne og de trænger til at blive skiftet over de næste par vintre.
- Det vil være at skifte en side af støtterne pr. vinter
- Et sponsorat fra jem og fix skal skrives og ansøges (Jens og Ida er igang)
- Det kunne være spændende at skifte over til lærketræ
- Magnus laver et prisestimat og en vurdering af hvor godt det holder
Lodsen pris for arbejdet
En bådbygger i Holbæk har givet et overslag på arbejdet på Lodsen
Her er overslaget på arbejdet med Lodsen – som en fast akkordaftale:
• Hævning af fartøjet • Bådhåndtering • Rensning og gennemgang af bunden • Bundmaling • Kalfatring og begning • Montering af blylapper (hvis nødvendigt) • Polering af skrue • Montering af nye zinkanoder
Prisoverslag (uden moms)
• Arbejde og udførelse: 19.200 kr • Materialer + optagningsafgift: 8.000 kr • Samlet fast pris: 27.200 kr
Bemærk: Aftalen dækker ikke større reparationer som udskiftning af planker.
Vi kan lave arbejdet mellem 30/5 og 1/6.
Giv gerne besked, hvis du ønsker at bekræfte.
Vh
Oskar Hurup – xx xx xx xx
Sune Williamson – xx xx xx xx
Vurdering
Det er opgaver, vi i princippet kan udføre selv, men spørgsmålet er, om vi har tid.
Alternativet er at sejle den til Aalborg og så tilbage til sjælland for at kunne sejle Øresund på langs.
Bestyrelsen siger jatak til overslaget
- Vi skal ansøge brugerrådet om at overtage havnepladsen fra den tidligere ejer af lodsen - Morten
Lodsen forsikring
Bestyrelsen ønsker at forsikre Lodsen for 75.000 kr.
- Ordn forsikringen - Morten
Hvad skal der til for at man må sejle Lodsen
Indtil videre at reglerne ikke klar. Herunder er et udkast
Udkast til regler for at sejle lodsen
Lodsen skal have en lille sejlerprøve hvor bestyrelsen lige vurderer om man må sejle både. Hvis man får den godkendelse kan man nappe Lodsen når man har lyst og der er tid til det.
Yderligere skal man have en bestået duelighedsprøve.
Skal man have VHF - Certifikat for at sejle lodsen?
- Bestyrelsen mener ikke at VHF-certifikat er nødvendigt
- Dog er det vigtigt at sige at man bestemt ikke må bruge VHF’en uden certifikat og man må ikke engang have den tændt uden certifikat (batteriet må faktisk heller ikke sidde i)
Elsystem gennemgang (udsat)
Elsystemet bliver nok udsat til næste arbejd sæson (efterår/vinter/forår)
Vi planlægger på onsdag
Satellit telefon
Der er liv i den!
Vi skal ansøge om et abonnement hos polaris
Hobro efterårsarbejde
Det kunne være fedt at få tingene ordnet når vi stopper sejlsæsonen midt i oktober. Så kunne Peter have skibet i en måneds tid og så kunne vi få den hjem så vi igen kan have båden i Aalborg i længere tid
- Det kræver at finde ud af hvad peter har tid til
- Peter laver et overslag